Dry Needling

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry Needling: niet hetzelfde als acupunctuur. Dry Needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupuntuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry Needling gebruikt een zelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoints’ die kort gestimuleerd worden.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast locale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Zo kan een triggerpoint in de bil bijvoorbeeld lage rugpijn geven.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in een spier maar ook pijn ‘op afstand’
  • Bewegingsbeperking en de bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spieren
  • Pijn ontwijkend gedrag; u gaat ‘anders’ bewegen
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn of kramp

Waar richt de therapie zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.